Zuzana Navarová de Tejada a Koa, Alterna, Brno, 5.10.

Vyprodaný klub se chvílemi pohupoval v rytmu s lehkostí zahrané latinskoamerické hudby, jindy publikum přemítalo nad barvitými slovními hříčkami a zajímavými poetickými obraty v textech hlavní interpretky...

Začal podzim a klub Alterna ve spolupráci s kinem Art již třetím rokem pořádá festival ETNO BRNO, který brněnskému publiku představuje vybrané domácí i zahraniční soubory věnující se etnické hudbě. Již letmý pohled na letošní program přehlídky vyvolává dojem, že podzim 2000 se pro některé obyvatele jihomoravské metropole bude nést v latiskoamerickém rytmu. Interpretů pro něž se výchozím bodem jejich umělecké aktivity stalo okouzlení iberoamerickou hudbou letos uvidíme požehnaně. Pestrá nabídka tohoto zaměření očividně koresponduje s vysokou poptávkou vyvolanou Wendersovým filmem Buena Vista Social Club.
Do Jižní Ameriky se v rámci letošního ETNA poprvé publikum přeneslo během vystoupení Zuzany Navarové a její kapely Koa (F.Raba - kontrabas, C. Caller - violoncello, bicí, perkuse, M. Bihári - akordeon, klavír). Jedna z nejosobitějších českých zpěvaček se od svého odchodu z folkového Nerezu zabývá latinskoamerickou hudbou v rozličných inerpretacích. Jejím zatím posledním projektem bylo společné vystupování a nahrávání s kolumbijským kytaristou Ivánem Gutiérrezem a skupinou Koa. Výsledkem této spolupráce jso výtečná alba Skleněná vrba (1999) a Zelené album (2000), jehož obsah sloužil jako páteř koncertního programu v Alterně. Na pódiu protentokrát chyběl sympatický Kolumbijec, který se po letech navrátil do vlasti, avšak jeho místo bez problému zaujal nový kytarista, jehož jméno se mi bohužel nepodařilo zachytit. Slušně sehraná kapela prezentovala repertoár, který jakoby záměrně vyjadřoval všechny barvy nastupujícího podzimu. Odlesky končícího léta v živé koláži bossanovy, samby či bolera se střídali s pochmurnějšími náladami křehkých písní nepostrádajících naopak určitou východní poetiku jak jí známe z písní Jarka Nohavici. Navarová plynule přecházela ze španělštiny do češtiny, která se jí stala prostředkem vytváření působivých básnických obrazů. Je zřejmé, že Zuzana Navarová není "pouze" excelentní zpěvačkou, nýbrž i svéráznou básnířkou mezilidských vztahů a městských zákoutí. Vyprodaný klub se chvílemi pohupoval v rytmu s lehkostí zahrané latinskoamerické hudby, jindy publikum přemítalo nad barvitými slovními hříčkami a zajímavými poetickými obraty v textech hlavní interpretky. Paleta výrazů byla několikrát za večer obohacena o romské balady hrané pod taktovkou člena skupiny Mária Biháriho.
Hořkosladká hudba, kterou Zuzana Navarová a Koa vytvářejí, je klidnější a přemýšlivější podobou hudby inspirované latinskými rytmy. Zajímavé bude její porovnání s energičtější a živelnější tvorbou souborů, které čerpají z podobných zdrojů a v následujících týdnech také vystoupí v rámci tohoto festivalu (Bidule, Ánima).


Psáno pro Freemusic.cz 1.11.2000
Stehla
Stránka s článkem: www.freemusic.cz/clanky/305-zuzana-navarova-de-tejada-a-koa-alterna-brno.html
www.freemusic.cz